Sådan forbindes blinklys bag på 2005-2009 Mustang
Jeg har hørt at der findes andre metoder men dette er sådan jeg udtænkte at forbinde blinklysene på min 2006"er.
Man SKAL anvende relæer, da elektronikken ikke kan tåle at trække strømmen, til alle blinklysene og bremselysene.
Der skal bruges 3 relæer. Et til bremselyset og et til hver af blinklysene.
De kan være af mekanisk type eller elektronisk type.
Hvis relæerne er mekaniske, SKAL de være af en type beregnet til elektronisk styring, dvs. de indeholder en diode til beskyttelsen af elektronikboksen. (GEM modulet)
Alternativt kan man selv montere en diode på relæet. Den skal i så fald forbindes i spærre retningen, hen over spolen. Dvs. at den hvide streg på dioden, skal vende mod plus fra elektronik boksen og den anden ende skal til stel.
Styringen (plus) af bremselys relæet tager man fra den tredje stoplygte, da den kun tænder, når man træder på bremsen.
Styringen til blinklysene (både bagpå og på siden) tager man fra de forreste blinklys. Ledningerne kan man finde på ”Smart Junction Boksen”, også kaldet GEM (Generel Electric Module)
Man finder ledningerne på bagsiden af modulet, på stik J4. Højre blink er DarkBlue-Orange (Blå med orange stribe) og venstre blink er Gray-Black (Grå med sort stribe)
Man skal altså trække 3 ledninger om bagtil, hvis man monterer relæerne i højre inderskærm, som jeg har gjort. En fra konstant 12V (husk sikring eller vælg en i sikringsboksen) og en til hver af blinklysene. Bremselyset tager man fra den tredje stoplygte, som findes i bagagerummet i forvejen. Den er Tan-Red ( Beige med rød stribe)
Man skal klippe ledningerne til de 2 bremse lamper i hver side.
I højre side er farverne den samme på begge : Red-White, altså rød med en hvid stribe.
I venstre side er farverne forskellige : LightBlue-Orange, altså lyseblå med en orange stribe for den ene og White-Red, altså hvid med en rød stribe, for den anden ledning.
De 2 ledninger, som kommer fra pærerne sættes sammen og forbindes sammen med de 2 andre, fra den anden side, til bremselys relæet, som du har monteret i f.eks. inderskærmen.
De 2 ledninger, som kommer fra ledningsnettet i hver side, skal have en modstand hver på 40 ohm minimum 5 Watt (gælder i hvert fald på en 2006’er, ved ikke om det gælder på alle).
Ellers blinker blinklyset for hurtigt. Disse 4 modstande skal monteres et sted, hvor de ikke kan smelte noget, da de bliver MEGET varme.
Held og lykke med det. Her kommer billeder af det hele:
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Dvs. venstre side blink skal forbindes til den grå ledning med sort stribe og det højre side blink skal forbindes til den mørkeblå ledning med orange stribe samt forbindes til stel, et passende sted.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2554)
- Gæst
Hilsen jan
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (1401)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (1401)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Jeg synes bare det er at springe over, hvor gærdet er lavest og så synes jeg at det virker uprofessionelt.
Men ja, rigtigt mange amerikanerbiler er lavet sådan i DK.
Og til Lars: Tak for de pæne ord. Jeg vil bare gerne dele min viden med andre, som kunne have brug for det. Jeg synes selv det er rart at kunne Google sig frem til svaret på det jeg står og lige har brug for at vide.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (1368)
- Gæst
Har prøvet at sætte 2 modstande 39 ohm/5 W men det gjorde bare at der ikke kome noget blenk? Er det et spørgsmål om at sætte mindre modstande i eller skal der et relæ på?
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2511)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (1516)
- Gæst
men fint projekt...
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (1401)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (1368)
- Gæst
De pærer jeg bruger er 12 V og 21 W.
Jeg har læst på en anden tråd herinde at jeg nok bliver nød til at trække nye ledninger
oppe fra ratstammen, men håber at der er en lidt nemmere måde, evt. med en mindre modstand
Venligst Log på for at deltage i samtalen
"De 2 ledninger, som kommer fra ledningsnettet i hver side, skal have en modstand hver på 40 ohm minimum 5 Watt (gælder i hvert fald på en 2006’er, ved ikke om det gælder på alle).
Ellers blinker blinklyset for hurtigt. Disse 4 modstande skal monteres et sted, hvor de ikke kan smelte noget, da de bliver MEGET varme."
Det er netop for at løse problemet med at de blinker for hurtigt.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (1368)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Og ja, den bliver varm men så løber der også strøm i den. 5 W udvikler en del varme men det gør en pære jo også. Det er kun ca. 5% af energien i en glødepære, som bliver til lys. Resten bliver til varme. En blinklyspære er originalt 33 W pr. stk. i amerikanske biler.
Måske har du fået forbundet den forkert?
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (Carsten)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen