Sådan forbindes blinklys bag på 2005-2009 Mustang

Mere
11 år 10 måneder siden #1 af 075
Sådan KAN man forbinde blinklysene bag på de nye Mustanger.
Jeg har hørt at der findes andre metoder men dette er sådan jeg udtænkte at forbinde blinklysene på min 2006"er.

Man SKAL anvende relæer, da elektronikken ikke kan tåle at trække strømmen, til alle blinklysene og bremselysene.
Der skal bruges 3 relæer. Et til bremselyset og et til hver af blinklysene.
De kan være af mekanisk type eller elektronisk type.
Hvis relæerne er mekaniske, SKAL de være af en type beregnet til elektronisk styring, dvs. de indeholder en diode til beskyttelsen af elektronikboksen. (GEM modulet)
Alternativt kan man selv montere en diode på relæet. Den skal i så fald forbindes i spærre retningen, hen over spolen. Dvs. at den hvide streg på dioden, skal vende mod plus fra elektronik boksen og den anden ende skal til stel.

Styringen (plus) af bremselys relæet tager man fra den tredje stoplygte, da den kun tænder, når man træder på bremsen.
Styringen til blinklysene (både bagpå og på siden) tager man fra de forreste blinklys. Ledningerne kan man finde på ”Smart Junction Boksen”, også kaldet GEM (Generel Electric Module)
Man finder ledningerne på bagsiden af modulet, på stik J4. Højre blink er DarkBlue-Orange (Blå med orange stribe) og venstre blink er Gray-Black (Grå med sort stribe)
Man skal altså trække 3 ledninger om bagtil, hvis man monterer relæerne i højre inderskærm, som jeg har gjort. En fra konstant 12V (husk sikring eller vælg en i sikringsboksen) og en til hver af blinklysene. Bremselyset tager man fra den tredje stoplygte, som findes i bagagerummet i forvejen. Den er Tan-Red ( Beige med rød stribe)

Man skal klippe ledningerne til de 2 bremse lamper i hver side.
I højre side er farverne den samme på begge : Red-White, altså rød med en hvid stribe.
I venstre side er farverne forskellige : LightBlue-Orange, altså lyseblå med en orange stribe for den ene og White-Red, altså hvid med en rød stribe, for den anden ledning.

De 2 ledninger, som kommer fra pærerne sættes sammen og forbindes sammen med de 2 andre, fra den anden side, til bremselys relæet, som du har monteret i f.eks. inderskærmen.
De 2 ledninger, som kommer fra ledningsnettet i hver side, skal have en modstand hver på 40 ohm minimum 5 Watt (gælder i hvert fald på en 2006’er, ved ikke om det gælder på alle).
Ellers blinker blinklyset for hurtigt. Disse 4 modstande skal monteres et sted, hvor de ikke kan smelte noget, da de bliver MEGET varme.

Held og lykke med det. Her kommer billeder af det hele:


Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 10 måneder siden #2 af 075
Her finder man stik J4 på bagsiden:

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 10 måneder siden #3 af 075
Her kan man forbinde styre strømmen til relæerne for blinklys:

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 10 måneder siden #4 af 075
Og sådan kan det gøres i højre baglygte. Bliv ikke forvirret af de mange ledninger i min, jeg har også træk monteret. Det giver flere ledninger.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 10 måneder siden #5 af 075
Og her i venstre side:

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 10 måneder siden #6 af 075
Side blinklys forbindes sammen med styre strømmen i GEM modulet, f.eks. hvis man har blink i spejlene:
Dvs. venstre side blink skal forbindes til den grå ledning med sort stribe og det højre side blink skal forbindes til den mørkeblå ledning med orange stribe samt forbindes til stel, et passende sted.


Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 10 måneder siden #7 af 075
Til blink bag på kan man anvende disse lygter, som man let finder på ebay:
Eller man kan udskifte baklygtens pære med en gul og anvende det.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 10 måneder siden #8 af 075
Blink lys foran skal der ikke laves meget ved. Bare køb klare lygter og monter en gul pære i blinklyset: Husk at afbryde for den gule del af positionslyset.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 10 måneder siden #9 af 075
Der findes forresten også en tredie variant af baglygterne. De har den fordel at de er E-mærket men jeg synes altså ikke om designet men det er er smags sag.
Blink lys i den hvide lygte (med gul pære) er placeret ovenfor baklyset.
Her er et eksempel fra England:

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 10 måneder siden #10 af 2554
Hej Mange tak jeg må prøve det tak igen.
Hilsen jan

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 10 måneder siden #11 af 1803
Henrik, du får simpelthen min stemme næste år, når der skal stemme om årets ildsjæl !! :D

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 10 måneder siden #12 af 1401
Det eksempel du har fra England er pivgrimt.. ca 80% af 2005-2009 mustangerne har det i SE. Fatter ikke man synes det ser paent ud!!

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 10 måneder siden #13 af 075
Enig men i Sverige går myndighederne noget højere op i at lygterne SKAL være E-mærket. Det er et mindretal af synsfolk i DK, som hidser sig voldsomt op over det samme herhjemme.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 10 måneder siden #14 af 1401
Yup. Kunne du egentlig ikke have beholdt alt bagi originalt og saa proppe en gul paere i "den lille hvide del" (selvfolgelig en i hver side), og "omdirgere" til blinklys og saa skrotte reverse lights? Hvis du kan foelge hvad jeg mener? Har set nogle stykker goere det saadan. Minus er jo saa bare man ikke har reverse lights

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 10 måneder siden #15 af 040
Jeg er imponeret over din viden og din trang til at få tingene til at funke - respekt fra Frederiksværk :-)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 10 måneder siden #16 af 075
Jo, hvis du læser mit indlæg nr 6 om baglyger, så skriver jeg også : "Eller man kan udskifte baklygtens pære med en gul og anvende det." ;)

Jeg synes bare det er at springe over, hvor gærdet er lavest og så synes jeg at det virker uprofessionelt.
Men ja, rigtigt mange amerikanerbiler er lavet sådan i DK.

Og til Lars: Tak for de pæne ord. Jeg vil bare gerne dele min viden med andre, som kunne have brug for det. Jeg synes selv det er rart at kunne Google sig frem til svaret på det jeg står og lige har brug for at vide.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 10 måneder siden #17 af 1368
Jeg har selv prøvet i min 95"er med bare at omdirigere strømmen fra reverse light til blink og sat gule pærer i reverse light. Proplemet er bare at de blinker for stærkt.
Har prøvet at sætte 2 modstande 39 ohm/5 W men det gjorde bare at der ikke kome noget blenk? Er det et spørgsmål om at sætte mindre modstande i eller skal der et relæ på?

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 10 måneder siden #18 af 2511
Jeg tror Henrik er typen der køber en ny bil og skiller den ad for at hvordan den virker :D :D , men respekt for det så behøver vi andre jo ikke gøre det (y) (y)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 10 måneder siden #19 af 1516
skal det ik loddes sammen, og med krympe flex på.? og den strømtyv der, er da ik noget der høre hjemme i en bil :@

men fint projekt... :D

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 10 måneder siden #20 af 075
Tak for de fine ord. Strømtyve hører ikke til i et motorrum og andre steder, hvor de kan irre men kan fint benyttes i et bagagerum. ;)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 10 måneder siden #21 af 1401
For staerkt? Hmm. Hvilke type paerer er det?

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 9 måneder siden #22 af 1368
De blinker for hurtigt, ligesom når der er gået er pære i et blinklys.
De pærer jeg bruger er 12 V og 21 W.
Jeg har læst på en anden tråd herinde at jeg nok bliver nød til at trække nye ledninger
oppe fra ratstammen, men håber at der er en lidt nemmere måde, evt. med en mindre modstand

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 9 måneder siden #23 af 075
Ja, som jeg skriver længere oppe:
"De 2 ledninger, som kommer fra ledningsnettet i hver side, skal have en modstand hver på 40 ohm minimum 5 Watt (gælder i hvert fald på en 2006’er, ved ikke om det gælder på alle).
Ellers blinker blinklyset for hurtigt. Disse 4 modstande skal monteres et sted, hvor de ikke kan smelte noget, da de bliver MEGET varme."

Det er netop for at løse problemet med at de blinker for hurtigt. ;)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 9 måneder siden #24 af 1368
Jeg har prøvet med 2 modstande på 39 ohm / 5 W men så blinkede de slet ikke, men modstandene blev meget varme. Tækte at de måske skulle være noget mindre til en 95"er?

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 9 måneder siden #25 af 075
Hmmm, ja nu kender jeg jo ikke lige resten af konstruktionen i din bil men modstanden skal erstatte den pære, som du klipper af. Derfor skal den forbindes i mellem den afklippede ledning og stel, ligesom fatningen til pæren var forbundet før.
Og ja, den bliver varm men så løber der også strøm i den. 5 W udvikler en del varme men det gør en pære jo også. Det er kun ca. 5% af energien i en glødepære, som bliver til lys. Resten bliver til varme. En blinklyspære er originalt 33 W pr. stk. i amerikanske biler.
Måske har du fået forbundet den forkert?

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 1 måned siden #26 af Carsten
Vi vil gerne takke dig for dine gode billeder og fine forklaring på det at lave om på lyset på mim mustang årg. 2007, det er bare i orden,og det gik let med dine anvisninger.Jeg har valgt at pladsere relæer og modstande i bagskærmene men ellers som du har anvist Med venlig hilsen Carsten

Venligst Log på for at deltage i samtalen