- Indlæg: 62
Godkendte bremser
- 1236
- Emne forfatter
- Gæst
Er der nogle af jer der ved noget om at Wilwood bremser ikke skulle være godkendt at kører med?
Håber at hører fra jer
jesper
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 762
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 2401
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 1236
- Emne forfatter
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg kan så lige komme med et lille tip alt hvad der hedder Wilwood bremser er
FORBUDT de kan IKKE godkendes ) de er næsten bandlyst til gaden , især her i
Danmark vi skal jo også huske at der står på pakken vi får dem i at de IKKE er til gadebrug så hvis der er nogle ude i landet der bruger dem sssååå
den 1964 Mustang jeg har lavet til Karsten skal også laves om
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 762
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 762
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 1119
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 820
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Willwood kan da levere både sorte og røde hvis farven er problemet.
De levere da ligeledes klodser til gadebiler og ikke kun til racerbiler.
Kalibre med et, to , 4 .... stempler.
Skiver i 11"
Og mig bekendt, producere Kelsey Hayes vist ikke kalibre til vores biler længere, så der burde vel ikke være de store problemer med at finde andre producenter som kan levere bremsedele til vores gamle biler, så længe man ikke bestiller overdimensioneret monster calibre med tilhørende skiver ^o)
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 1012
- Gæst
Man kan måske få lavet en godkendelse i Tyskland efter mange tests. Det er fordi at Willwood skriver at de kun er til bane brug, så er der ingen af de firmaer der kan lave en godkendelse på dem, der vil ligge navn til en godkendelse. Har talt med en af de ingenører der samarbejder med trafikstyrrelsen så hvis nogen mangler Wilwwod bremser til deres 65-66 mustang så har jeg et for & bag sæt billligt til salg.
ps. det er ærgeligt for de er virkelig fede (y) (y) (y) (y) (y)
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Taler vi om kalibre eller bremseklodser? Kan man ikke få nogle bremseklodser til Wilwood bremser, til gadebrug? Kalibrene kan vel ikke være for dårlige til gadebrug?
Bane brug må være væsentligt voldsommere krav end gade brug. Bremserne må alt andet lige, blive belastet meget hårdere på en bane.
Har nogen lidt flere oplysninger?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 322
- Gæst
Men jeg tror ikke på at alle Wilwood bremsesættene er til banebrug, når amerikanerne skriver "For racing only" eller "For offroad use only" eller "Not for highway use" er det primært for at holde glubske anvokater fra døren i tilfælde af uheld som kan henføres til deres produkter.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 322
- Gæst
www.moparchat.com/forums/showthread.php?t=74115
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 1012
- Gæst
problemet er at wilwood skriver for racing only
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 102
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
www.wilwood.com/BrakePads/BrakePadsApp.aspx?compound=BP-10
At de skulle sætte sig mere end f.eks de almindelige kendte fra SSBC fordi de ikke har gummimanchet omkring stemplerne, kan jeg overhovedet ikke genkende.
Jeg har ikke kørt meget med Willwood, men nok til at de burde sætte sig grundet støv og fugt nu efter små 3 års stilstand, men det har de ikke, slet ikke det mindste.
Der i mod har jeg ved flere lejligheder haft problemer med SSBC, som har kørt trægt efter stilstand og en enkel gang, et enkelt stempel som havde sat sig så meget at kalibren måtte skrottes.
Argumenter som, Willwood kun er til race, det er efter min bedste overbevisning noget vås.
De skal serviceres som alle andre andre fabrikater, hverken mere eller mindre.
Håber på en forklaring som giver mening
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Street performance er da til gadebrug efter min opfattelse.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 102
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Gummi manchet på styrekugler, stabilisatorbolt etc etc smuldre væk over en vinter og bremsekalibre er da ikke meget bedre.
Jeg har ikke skilt en kaliber fra Willwood og kan derfor ikke svare på hvad man har gjort for at holde skidt fra at gro fast på stemplerne, men jeg har for ikke længe siden måtte skille et par Bendix kalibre fordi de ikke kørte retur. En polering og engang cylinderfedt, så kørte de igen og kan formentlig køre de næste par år uden problemer.
Kørte jeg med Willwood til daglig, hele året rundt, så er det muligt at de skulle efterses hyppigere, men det gør jeg ikke og kan derfor ikke svare mere konkret.
Jeg kan heller ikke se at problemet skulle ligge i at de måske skal serviceres mere end andre fabrikater, man er jo forpligtet til at vedligeholde og tage ansvar for sikkerheden på bilen og det uanset det er en veteranbil eller dagligdagsbil som køre hele året.
Jeg tror mere på at man har fået opfattelsen af at Willwood kun fabrikere bremsedele til race og derfor har reageret på denne misforståelse.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 102
- Gæst
" Based on the venerable forged billet Dynalite caliper, these versatile kits are easily optioned to suit the braking requirements and style preferences for a daily driver, serious competition, or the most discriminating show enthusiast. Most kits require no modifications for installation, and provide plenty of clearance inside popular 15” wheels."
Ja der står "daily driver".... Er der noget at sige til folk spørger undrene til påstanden om at Wilwood kun må bruge på en racerbil og at det skulle så uden på papkassen. Det giver jo nada mening. ^o)
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Johnny B. Goode
- Gæst
Skifter du til originale skivebremser fra eksempelvis Ford, så er de gennemtestet på alle leder og kanter. Den slags tests har Willwood ikke udført og derfor kan trafikstyrelsen ikke godkende disse til brug i Danmark
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
44 år med samme 69' Mustang
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 1236
- Emne forfatter
- Gæst
super dejligt med lidt Div info....
jeg har fundet nogle andre skiver smider lige et link
npdlink.com/store/products/1102_11SB-144973-0.html
Er de gode nok skal ikke kører ræs. Og er de lovlige at kører med?
og hvis ja. hvordan bestiller man fra deres side? Jeg er registret som bruger og er kommet frem til at skal indtaste mine konto nr osv men ved fragt står der 25USD er det det hele eller hvordan fungere det
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Alt andet er ikke lovligt på en dansk veteranbil, men om de kan se forskel er en anden sag, men det er ikke lovligt.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- stopklodsen
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
men der findes en del producenter som producere kopier af de originale.
SSBC - Reybesto - Cardone - Centric og måske flere.
www.rockauto.com/catalog/raframecatalog.php
Om de er testet eller godkendt, det aner jeg ikke, men jeg vil tro at de alle er "street legal" i samtlige stater, hvorfor de uden yderligere dokumentation vel også er godkendte i Danmark?
Nu kan det meget vel tænkes at jeg er en smule tungnem, men når der skrives om tests og godkendelser, forholder det sig så ikke således, at godkendelsen på f.eks. skivebremser (skiver/kalibre) på vores gamle biler, ligger over 40år tilbage i tiden. Altså på de originale bremsedele. Produkter som ikke produceres længere.
Pointen kunne gå i retning af - sålænge man reproducere efter originale designs og tolerancer, så er det egenligt ligegyldigt om det er produceret i Kina eller er produceret af dårlige materialer, bare det ligner?
Wilwood producere ligeledes bolt on kit til de tidlige Mustanger, dimensioneret som det originale incl. linetryk, også til gadebrug, men i et andet design.
Hvis dette kit viser sig at være street legal i så godt som alle stater i USA, ville det så ikke være svært for danske myndigheder at afvise dette kit?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 2002
- Gæst
Hvis du monterer større bremser skal bilen synes og godkendes til dette.
For at få den lovlig godkendt, skal der medbringes dokumentation hvoraf det fremgår, at EF-direktiv 71/320 (med ændringer) eller ECE-regulativ 13 er opfyldt, når bremserne monteres.
Det er nok sjældent for amerikanske producenter.
Det skal i øvrigt fremgå på registreringsattesten som konstruktive ændringer. ^o)
""Pointen kunne gå i retning af - sålænge man reproducere efter originale designs og tolerancer, så er det egenligt ligegyldigt om det er produceret i Kina eller er produceret af dårlige materialer, bare det ligner?""
Ja hvis man kan få bilproducenten til at sige god for monteringen kan dét også bruges.. tvivler.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg forsøger ikke at argumentere for større bremser, men kun bremser dimensioneret efter originale spec.
Derfor ikke konstruktive ændringer.
Jeg undre mig kun over hvad der gør nogle dele lovlige og andre det modsatte.
Ingen dele er efter min opfattelse testet for andet end design uden for USA?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
There is no substitute for rearwheel drive...Period.."
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 2233
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 2325
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 2325
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
ja det er sommer nu ( måske ) og uenigheder imellem medlemmer.. behøver vi ikke fordrive tiden med...
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 1218
- Gæst
I øvrigt har #2325 vel ikke helt uret, der bliver jo spurgt efter en der ved det
John i stedet for, så skulle du prøve at tage de komiske briller på... så får det hele en helt anden betydning, og vi behøver ikke slette alt det du ikke lige synes om.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 2325
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det positive i samtalen var at jeg blev gjort opmærksom på at du på ingen måde mente noget sarkastisk i dit første indlæg og du på ingen måde forsøger at drage tidligere splid ind i debatten (y)
Det andet punkt vi drøftede, vedr. fænomenet Troll - i daglig tale kaldet TL - det var ikke møntet på dig og var bare et muntert indslag fra min side af.
Denne misforståelse fik vi heldigvis også sat på plads, men jeg slettede denne humoristiske gimmick ene og alene for at rydde enhver misforståelse af vejen og det selv om den var ment meget humoristisk, endda med en hel håndfuld smileys efter
linket til wikipedia.
Så alt i alt en positiv samtale (y)
Forøvrigt har Peter #499 svaret på spørgsmålet, et svar som vel isoleret set ikke kan drages i tvivl.
Citat: Ja hvis bilen er født med skiver, og du sætter Fords egne skivebremser på.
Alt andet er ikke lovligt på en dansk veteranbil, men om de kan se forskel er en anden sag, men det er ikke lovligt. Citat slut.
Følger muligvis op med et spørgsmål om godkendelser, men vil lige studere typegodkendelsen på Mustangen først
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Hvor finder jeg så godkendelser på Mustanger med skivebremser?
Da Kelsey Hayes ikke producere for FoMoCo længere, men kun kan erstattes af reproduceret skivebremsedele, primært kalibre og skiver fra flere producenter.
Hvor findes disse producenters godkendelser henne på de specifikke dele og hvem har testet disse dele, hvis de i det hele taget er testet ?
Hvis jeg har forstået amerikanernes DOT mærkning rigtigt, så findes der ikke noget mærkning af enkelte bremsekomponenter på deres biler, men alene på det samlede bremsesystemet.
Derfor kan det virke underligt at man her eller for den sags skyld i Europa, mener at enkelte bremsekomponenter skal testes eller mærkes individuelt.
Hvis det er misforstået og man mener at det også her drejer sig om det samlede bremsesystem, så giver det da ingen mening at nogle dele må bruges og andre ikke, hvis man på alle dele opfylder de originale tolerancer og virkemåde, men måske bare ændre designet på "indpakningen" en smule.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 1218
- Gæst
Det er ikke mig der har måtte slette et indlæg, fordi man har været for hurtig på aftrækkeren
Men hvorfor skal du hæfte det fænomen på mig i denne tråd, du skrev selv tidligere i denne tråd til andet medlem #2325
" Kan du ikke bare slette dine sarkastiske bemærkninger, de er uklædelige og ødelæggende
Og har du ellers noget at tilføje, omhandlende det tråden handler om, så skriv om dette i stedet for"
Hvad har det du skriver om mig, så lige med tråden at gøre???
Så er det jeg tænker, er du fuld af dobbelt moral eller....
Jeg ser frem til dit svar på dette???????
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 102
- Gæst
Som jeg har opfattet det var (er?) der jo heller ikke noget krav om typegodkendelse. Det er bare et "hjælpemiddel" en importøren kan vælge at bruge penge på at få lavet. Uden en sådan skal bilerne bare synes/godkendes enkeltvis.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Nu er det efterhånden nogle år siden at jeg selv stod i synshallen med denne problemstilling.
Synsmanden mente at jeg skulle stille med en typegodkendelse, men fandt ud af, efter nærlæsning i hans forskrifter, at skæringsdagen lå flere år senere. Jeg kan ikke huske dato og år længere.
Derfor mener jeg så også , det må være op til synsvirksomheden alene, at vurdere bremserne på bilen ud fra, dels visuelt og faktuel afprøvning efter målinger på bremsestanden, om bremseapparatet på bilen fungere efter hensigten og forudsat man ingen konstruktive ændringer har foretaget på bremseapparatet.
At skifte mærke alene kan efter min mening stadig ikke kaldes en konstruktiv ændring.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- synsmanden
- Gæst
DA hverken Willwood eller baer bremser kommer fra et specifikt typegodkendt køretøj kan de ikke godkendes. længere er den ikke ....
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 1417
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 102
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 534
- Gæst
Men der fandtes 65-66ere med skivebremser, da alt materiale om de årgange er bortkommet , er man så vidt jeg kan se så heldig at man kan påstå at bilen var født sådan ) hvis man køber oe. dele og kører til syn kan ingen stille spørgsmål ved det, godt nok kun skiver foran men tromler bremser fint til bagenden, ser ikke hvad man vinder ved at sætte skiver bagpå, min 67 gta har 11,75" ventilerede foran og store brede tromler bagpå FØDT SÅDAN skulle være overtaget fra 65-66 shelby ?? det eneste problem jeg har med dem selv når de bliver presset hårdere end almindelig kørsel er at det hjul der har dårligst grip gerne vil blokere under hård opbremsning, ret beset kan det vel kun løses med abl / abs bremser og det er nok heller ikke lovligt )
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det samme spørgsmål gælder for de mange andre after marked komponenter, som til forveksling ligner de originale komponenter man altså ikke kan få længere.
Ligeledes mener jeg nu også, den akademiske holdning omkring et produkt som anvender teknik forbeholdt racing, ikke kan bruges på gaden, vel og mærket med et setup forbeholdt dette forhold, kan tages særligt seriøst. Kan teknikken holde til race, kan den da også holde til gadebrug. Vil endda gå så langt at sige, det er den skrappeste test man kan foretage, i dette tilfælde, et bremse setup.
Det giver ingen mening at dette forhold skulle dømme et produkt ude, mens man samtidig kan dømme noget kinaskrammel inde, som heller ikke er typegodkendt på et specifikt køretøj.
Tror jeg vil gå ned i min synshal og efterspørge dokumentation på, hvilke bremsefabrikater jeg i fremtiden kan montere på min bil, nu hvor de originale ikke længere produceres
Jeg kender allerede svaret, specielt når jeg samtidigt forklare at det drejer sig om komponenter som overholder de specifikationer bilen er godkendt med.
Jeg tror hele denne debat udspringer af et helt andet spørgsmål. Nemlig spørgsmålet om man må sætte større skiver og større kalibre på sin bil og i dette tilfælde af mærket Wilwood uden at man foretager en konstruktiv ændring.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 102
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- synsmanden
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 534
- Gæst
Der blev jeg pludselig meget intereseret, vil du uddybe hvad der kræves eller ikke kræves for at bygge tandstang på en mustang, drømmer om et lidt mere direkte styretøj
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 322
- Gæst
"hos Skat er man for øjeblikket igang med krydschecke registreringerne for veterankøretøjer. Her vil de køretøjer der på samme tid er godkendt som veteranbil, og har en godkendelse hvor der er afkrydset i boksen, konstruktive ændringer, de vil hen over sommeren blive indkaldt til syn."
Citat: Johnny B. Goode
www.klassikeren.info
www.club-corvette.dk/forums/archive/index.php?t-36539.html
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg forelagde dem følgende problematik:
Hvis Mustangen, årgang 1965-67 står med tromlebremser og jeg ønsker at sætte skivebremser på forenden, følger de originale specifikationer omkring skivediameter, stempel størrelser, samt antal, designet til resten af bremsesystemet - må jeg så frit vælge blandt enhver producent af bremsedele hvis jeg finder enkelte dele eller samlet kit som passer direkte på eksisterende forvogn.
Det ville de ikke have nogle problemer med, men sagde samtidig, at de nok alligevel aldrig ville opdage om bremserne var i original look eller noget helt andet.
De opfordrede mig til at tage en snak med den tekniske chef hos Applaus, som jeg efterfølgende fik en snak med omkring problematikken.
Han kunne tilføje at man på biler før 77, ikke behøvede typegodkendelser, at man godt kunne sætte kalibre på af aluminium, ingen bremsekomponenter fra den tid var eller behøvede nogen form for E-mærkning, man kunne for så vidt smide dele fra en Chevy på en Ford hvis de havde samme specifikationer og ellers var til at bolte direkte på.
Eneste krav, delene skulle være produceret afen bremsedeleproducent, forstået der hen, at man altså ikke selv måtte stå og fremstille kalibre fra en klump aluminium.
Han fik også lige i farten nævnt, i det tilfælde man stod med en del som afveg få millimeter fra original specifikationerne - så ville man lave en beregning efter nogle formler for at påvise om delen i så fald kunne forårsage f.eks for meget overbremsning af bagaksel, som i sig selv ikke er ulovligt på disse gamle biler.
Så kan man finde komponenter inden for originale specifikationer, så er det altså ligegyldigt hvilke brands man benytter, set med en synsvirksomheds øjne.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 102
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
men spændende hvad synsmanden som skriver på indlæget siger til det
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- synsmanden
- Gæst
Hvis i vil vide mere og få en forklaring på spørgsmål så ring til PREBEN EGELUND han laver køretest på hotrods og Han om nogen ved hva man kan og ikke kan ... "jo flere gange i prøver at gentage problematikken tror i måske mere og mere på det " til sidst ... Nu har jeg tilfældig selv en bil der har en del ændringer OG tro mig jeg ønsker ikke og ha en ulovlig bil på gaden... sker ulykken BRÆNDER JORDEN UNDER EN FOR GOOD ... hvis i vil ha skiver på så hold jer til det der er KOPI af det originale ikke det bling bling snot der alligevel ikke bremser bedre end det den ku fås med fra starten af ,jeg har prøvet begge dele ... det gir oftere flere problemer da bla Willwood rykker hjulene ud så lortet ikke længere kan dreje ... og alene det kan bilerne ikke godkendes med så DRENGE længere er den desværre ikke .... Hvis det stadig er svært og forstå så gå ind på trafikstyrelsens hjemmeside og slå op i vejledningen ... Den er ikke nem for alle at bladre i bare til info ...
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 2325
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Han hedder Poul Erik Christensen og kan fanges på tlf: 2898 9504
Er med i en Erfa-gruppe, som kommer med input til Trafikstyrelsens nye regler og er en flink fyr som altid er klar til en god dialog omkring regler og muligheder.
Jeg har intet behov for at kontakte firmaet Preben Egelund da min argumentering udelukkende drejer sig om hvad der er muligt og ikke muligt, uden at foretage konstruktive ændringer.
Det svar har jeg allerede fået af Poul Erik og mener at have forstået hvad der er muligt og hvad der ikke er muligt.
Du kan f.eks. tage hvilken som helst kaliber, aluminium eller støbejern, sætte den sammen med hvilken som helst skive, fra hvilket som helst firma der producere bremsedelskomponenter og sætte delene på din bil, så længe du holder dig inden for de specifikationer bilen i sin tid er produceret med og det er direkte bolt on.
Form og farver er uden betydning.
Og ingen krav om E- mærkning.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Lars tid medlem
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen