Skip to main content

Godkendte bremser

  • 1236
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #1 af 1236
Godkendte bremser blev oprettet af 1236
Hej mustang folk

Er der nogle af jer der ved noget om at Wilwood bremser ikke skulle være godkendt at kører med?

Håber at hører fra jer

jesper

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 762
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #2 af 762
Besvaret af 762 på emne Re: Godkendte bremser
det sidste jeg har hørt er at det er de ikke i dk :( :(

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 2401
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #3 af 2401
Besvaret af 2401 på emne Re: Godkendte bremser
Hvad så med baer bremser :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 1236
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #4 af 1236
Besvaret af 1236 på emne Re: Godkendte bremser
Ja en ting er at man hører, men står det nogle steder... Det er bare fordi jeg har dem på, og ville gerne vide det med sikkerhed.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 11 måneder siden #5 af 1339
Besvaret af 1339 på emne Re: Godkendte bremser
Der har kørt noget om dette i en anden tråd. (projekt: 1967 Eleanor). #037 Brian Stoltze har skrevet:

Jeg kan så lige komme med et lille tip alt hvad der hedder Wilwood bremser er
FORBUDT de kan IKKE godkendes ) de er næsten bandlyst til gaden , især her i
Danmark vi skal jo også huske at der står på pakken vi får dem i at de IKKE er til gadebrug så hvis der er nogle ude i landet der bruger dem sssååå
den 1964 Mustang jeg har lavet til Karsten skal også laves om
:(

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 11 måneder siden #6 af 075
Besvaret af 075 på emne Re: Godkendte bremser
Er der nogen der ved, hvorfor de er forbudt? Kan de ikke bremse eller hvad?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 762
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #7 af 762
Besvaret af 762 på emne Re: Godkendte bremser
næ de er bare røde og det kan færselsstr ikke lide -- ^o) ^o)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 762
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #8 af 762
Besvaret af 762 på emne Re: Godkendte bremser
hørt =synshallen :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 1119
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #9 af 1119
Besvaret af 1119 på emne Re: Godkendte bremser
Er det mon noget med regeringens farve ????

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 820
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #10 af 820
Besvaret af 820 på emne Re: Godkendte bremser
(y)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 11 måneder siden #11 af 302
Besvaret af 302 på emne Re: Godkendte bremser
Det vil jeg da også gerne vide noget mere om :)

Willwood kan da levere både sorte og røde hvis farven er problemet.

De levere da ligeledes klodser til gadebiler og ikke kun til racerbiler.

Kalibre med et, to , 4 .... stempler.

Skiver i 11"

Og mig bekendt, producere Kelsey Hayes vist ikke kalibre til vores biler længere, så der burde vel ikke være de store problemer med at finde andre producenter som kan levere bremsedele til vores gamle biler, så længe man ikke bestiller overdimensioneret monster calibre med tilhørende skiver ^o)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 1012
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #12 af 1012
Besvaret af 1012 på emne Re: Godkendte bremser
Willwood bremser kan godt bremse, men kan ikke godkendes i Danmark!!!!
Man kan måske få lavet en godkendelse i Tyskland efter mange tests. Det er fordi at Willwood skriver at de kun er til bane brug, så er der ingen af de firmaer der kan lave en godkendelse på dem, der vil ligge navn til en godkendelse. Har talt med en af de ingenører der samarbejder med trafikstyrrelsen :( så hvis nogen mangler Wilwwod bremser til deres 65-66 mustang så har jeg et for & bag sæt billligt til salg.
ps. det er ærgeligt for de er virkelig fede (y) (y) (y) (y) (y)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 11 måneder siden #13 af 075
Besvaret af 075 på emne Re: Godkendte bremser
Det synes jeg altså ikke giver nogen mening, måske på grund af min uvidenhed.
Taler vi om kalibre eller bremseklodser? Kan man ikke få nogle bremseklodser til Wilwood bremser, til gadebrug? Kalibrene kan vel ikke være for dårlige til gadebrug?
Bane brug må være væsentligt voldsommere krav end gade brug. Bremserne må alt andet lige, blive belastet meget hårdere på en bane.
Har nogen lidt flere oplysninger?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 322
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #14 af 322
Besvaret af 322 på emne Re: Godkendte bremser
Bremseklodser til banebrug kræver opvarmning for at kunne bremse, absolut uegnet til gadebrug!

Men jeg tror ikke på at alle Wilwood bremsesættene er til banebrug, når amerikanerne skriver "For racing only" eller "For offroad use only" eller "Not for highway use" er det primært for at holde glubske anvokater fra døren i tilfælde af uheld som kan henføres til deres produkter.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 322
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #15 af 322
Besvaret af 322 på emne Re: Godkendte bremser
Diskutionen er ikke ny, her er en 9 år gammel tråd der ligner vores til forveksling (og med lige så mange teorier :) )

www.moparchat.com/forums/showthread.php?t=74115

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 1012
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #16 af 1012
Besvaret af 1012 på emne Re: Godkendte bremser
argumentet fra trafikstyrelsen er at på en bane bliver bilen tjekket efter hvert løb & kører ikke i sne & slud. Bremser fra andre mustanger har trods alt virket i mange år under de fleste forhold.
problemet er at wilwood skriver for racing only :-(

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 102
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #17 af 102
Besvaret af 102 på emne Re: Godkendte bremser
En interessant detalje i al denne snak er vel hvor det lige er Wilwood adskiller sig fra de almindelige. Er jeg forkert på den i min opfattelse af at alt postyret opstår fordi Wilwoods kalibre ikke er udstyret med en beskyttende "støv manchet" omkring stemplerne i kaliberne og derfor må forventes at skulle have et lidt anderledes vedligehold end de normale "gade" kalibre?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 11 måneder siden #18 af 302
Besvaret af 302 på emne Re: Godkendte bremser
Det har du ret i Kim, altså race pads først er optimale når de bliver varme, men Wilwood sælger jo pads til alle formål og hvis man ser nedenstående link over deres street pads, så ser kurven da ikke alarmerende ud for det sæt jeg nu har valgt til en 65 Mustang med kaliber 120-6816 .

www.wilwood.com/BrakePads/BrakePadsApp.aspx?compound=BP-10

At de skulle sætte sig mere end f.eks de almindelige kendte fra SSBC fordi de ikke har gummimanchet omkring stemplerne, kan jeg overhovedet ikke genkende.

Jeg har ikke kørt meget med Willwood, men nok til at de burde sætte sig grundet støv og fugt nu efter små 3 års stilstand, men det har de ikke, slet ikke det mindste.

Der i mod har jeg ved flere lejligheder haft problemer med SSBC, som har kørt trægt efter stilstand og en enkel gang, et enkelt stempel som havde sat sig så meget at kalibren måtte skrottes.

Argumenter som, Willwood kun er til race, det er efter min bedste overbevisning noget vås.

De skal serviceres som alle andre andre fabrikater, hverken mere eller mindre.

Håber på en forklaring som giver mening :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 11 måneder siden #19 af 302
Besvaret af 302 på emne Re: Godkendte bremser
Hvor står at Willwood kun er til banebrug?

Street performance er da til gadebrug efter min opfattelse.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 102
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #20 af 102
Besvaret af 102 på emne Re: Godkendte bremser
..også hvis de blev sat på en året-rundt hverdagsbil ude i den danske virkelighed? Det er en jo helt anden ondskabsfuld form for "mishandlig" end noget hobbykørsel i sommerhalvåret. ^o)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 11 måneder siden #21 af 302
Besvaret af 302 på emne Re: Godkendte bremser
Føler mig overbevist om at de holder lige så længe som meget af det lort man smider over disken hos THansen.

Gummi manchet på styrekugler, stabilisatorbolt etc etc smuldre væk over en vinter og bremsekalibre er da ikke meget bedre.

Jeg har ikke skilt en kaliber fra Willwood og kan derfor ikke svare på hvad man har gjort for at holde skidt fra at gro fast på stemplerne, men jeg har for ikke længe siden måtte skille et par Bendix kalibre fordi de ikke kørte retur. En polering og engang cylinderfedt, så kørte de igen og kan formentlig køre de næste par år uden problemer.

Kørte jeg med Willwood til daglig, hele året rundt, så er det muligt at de skulle efterses hyppigere, men det gør jeg ikke og kan derfor ikke svare mere konkret.

Jeg kan heller ikke se at problemet skulle ligge i at de måske skal serviceres mere end andre fabrikater, man er jo forpligtet til at vedligeholde og tage ansvar for sikkerheden på bilen og det uanset det er en veteranbil eller dagligdagsbil som køre hele året.

Jeg tror mere på at man har fået opfattelsen af at Willwood kun fabrikere bremsedele til race og derfor har reageret på denne misforståelse.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 102
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #22 af 102
Besvaret af 102 på emne Re: Godkendte bremser
Her et citat fra katalog teksten til en af skive sættene til f.eks en 65"er Mustang.

" Based on the venerable forged billet Dynalite caliper, these versatile kits are easily optioned to suit the braking requirements and style preferences for a daily driver, serious competition, or the most discriminating show enthusiast. Most kits require no modifications for installation, and provide plenty of clearance inside popular 15” wheels."

Ja der står "daily driver".... Er der noget at sige til folk spørger undrene til påstanden om at Wilwood kun må bruge på en racerbil og at det skulle så uden på papkassen. Det giver jo nada mening. ^o)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Johnny B. Goode
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #23 af Johnny B. Goode
Besvaret af Johnny B. Goode på emne Re: Godkendte bremser
Jeg kan oplyse at Willwood og andre mærker af aftermarket skivebremse kits ikke kan godkendes i Danmark, og det kan de ikke fordi de ikke er testet og typegodkendte, så simpelt (og besværligt) er det.

Skifter du til originale skivebremser fra eksempelvis Ford, så er de gennemtestet på alle leder og kanter. Den slags tests har Willwood ikke udført og derfor kan trafikstyrelsen ikke godkende disse til brug i Danmark

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 11 måneder siden #24 af 162
Besvaret af 162 på emne Re: Godkendte bremser
Det samme gælder vel for så vidt også sænkningfjederer m.m. ingen tuv eller typegodkendelse. :o

44 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 1236
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #25 af 1236
Besvaret af 1236 på emne Re: Godkendte bremser
hej alle
super dejligt med lidt Div info....

jeg har fundet nogle andre skiver smider lige et link

npdlink.com/store/products/1102_11SB-144973-0.html

Er de gode nok skal ikke kører ræs. Og er de lovlige at kører med?

og hvis ja. hvordan bestiller man fra deres side? Jeg er registret som bruger og er kommet frem til at skal indtaste mine konto nr osv men ved fragt står der 25USD er det det hele eller hvordan fungere det

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 11 måneder siden #26 af 499
Besvaret af 499 på emne Re: Godkendte bremser
Ja hvis bilen er født med skiver, og du sætter Fords egne skivebremser på.
Alt andet er ikke lovligt på en dansk veteranbil, men om de kan se forskel er en anden sag, men det er ikke lovligt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • stopklodsen
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #27 af stopklodsen
Besvaret af stopklodsen på emne Re: Godkendte bremser
er der ikke en synsmand der kan hjælpe os her på siden eller en forhenværende synsmand det kunne være nok så godt

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 11 måneder siden #28 af 1250
Besvaret af 1250 på emne Re: Godkendte bremser
Der kommer jo moms og importafgift oveni det samlede beløb, hvis det altså var det du tænkte på. :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 11 måneder siden #29 af 302
Besvaret af 302 på emne Re: Godkendte bremser
Ford eller Kelsey Hayes producere ikke de originale kalibre og har ikke gjort det længe,
men der findes en del producenter som producere kopier af de originale.

SSBC - Reybesto - Cardone - Centric og måske flere.

www.rockauto.com/catalog/raframecatalog.php

Om de er testet eller godkendt, det aner jeg ikke, men jeg vil tro at de alle er "street legal" i samtlige stater, hvorfor de uden yderligere dokumentation vel også er godkendte i Danmark?

Nu kan det meget vel tænkes at jeg er en smule tungnem, men når der skrives om tests og godkendelser, forholder det sig så ikke således, at godkendelsen på f.eks. skivebremser (skiver/kalibre) på vores gamle biler, ligger over 40år tilbage i tiden. Altså på de originale bremsedele. Produkter som ikke produceres længere.

Pointen kunne gå i retning af - sålænge man reproducere efter originale designs og tolerancer, så er det egenligt ligegyldigt om det er produceret i Kina eller er produceret af dårlige materialer, bare det ligner?

Wilwood producere ligeledes bolt on kit til de tidlige Mustanger, dimensioneret som det originale incl. linetryk, også til gadebrug, men i et andet design.

Hvis dette kit viser sig at være street legal i så godt som alle stater i USA, ville det så ikke være svært for danske myndigheder at afvise dette kit?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 2002
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #30 af 2002
Besvaret af 2002 på emne Re: Godkendte bremser
Det burde være logikken der prægede lovgivningen, men sådan er det desværre ikke.

Hvis du monterer større bremser skal bilen synes og godkendes til dette.

For at få den lovlig godkendt, skal der medbringes dokumentation hvoraf det fremgår, at EF-direktiv 71/320 (med ændringer) eller ECE-regulativ 13 er opfyldt, når bremserne monteres.

Det er nok sjældent for amerikanske producenter.

Det skal i øvrigt fremgå på registreringsattesten som konstruktive ændringer. ^o)

""Pointen kunne gå i retning af - sålænge man reproducere efter originale designs og tolerancer, så er det egenligt ligegyldigt om det er produceret i Kina eller er produceret af dårlige materialer, bare det ligner?""
Ja hvis man kan få bilproducenten til at sige god for monteringen kan dét også bruges.. tvivler. ;)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 11 måneder siden #31 af 302
Besvaret af 302 på emne Re: Godkendte bremser
Bid mærke i !

Jeg forsøger ikke at argumentere for større bremser, men kun bremser dimensioneret efter originale spec.

Derfor ikke konstruktive ændringer.

Jeg undre mig kun over hvad der gør nogle dele lovlige og andre det modsatte.

Ingen dele er efter min opfattelse testet for andet end design uden for USA?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 11 måneder siden #32 af 1869
Besvaret af 1869 på emne Re: Godkendte bremser
Ja det må være sådan ,for hvordan ville man ellers være stillet når man køber reproducerede dele til nyere biler hos Thansen og andre resevedelspushere.. :o ..

There is no substitute for rearwheel drive...Period.."

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 2233
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #33 af 2233
Besvaret af 2233 på emne Re: Godkendte bremser
Der står på pakken...... Track use only..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 2325
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #34 af 2325
Besvaret af 2325 på emne Re: Godkendte bremser
Peter 499 har da fortalt os at han er udlært lastvognsmekaniker pladesmed og synsmand samt lokofører + han har solgt bil til LARS LYKKE RASMUSSEN så hvis ikke han ved det hvem ved det så ???????

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 11 måneder siden #35 af 502
Besvaret af 502 på emne Re: Godkendte bremser
Det er dejligt med så flinke klub medlemmer, der altid er glade og evigt positive,dejligt at du har en god dag !

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 2325
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #36 af 2325
Besvaret af 2325 på emne Re: Godkendte bremser
:o hvad mener du med det ? :o

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 11 måneder siden #37 af 486
Besvaret af 486 på emne Re: Godkendte bremser
(y)
ja det er sommer nu ( måske ) og uenigheder imellem medlemmer.. behøver vi ikke fordrive tiden med...

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 1218
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #38 af 1218
Besvaret af 1218 på emne Re: Godkendte bremser
John Kan det være dig der altid ser det fra den sarkastiske, uklædelige og ødelæggende side.

I øvrigt har #2325 vel ikke helt uret, der bliver jo spurgt efter en der ved det :P

John i stedet for, så skulle du prøve at tage de komiske briller på... så får det hele en helt anden betydning, og vi behøver ikke slette alt det du ikke lige synes om.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 2325
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #39 af 2325
Besvaret af 2325 på emne Re: Godkendte bremser
:D :D Tak for en huggelig sluder det var da rart at snakke med dig håber vi kan få en snak en anden gang (y)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 11 måneder siden #40 af 302
Besvaret af 302 på emne Re: Godkendte bremser
Selv tak Kim :)

Det positive i samtalen var at jeg blev gjort opmærksom på at du på ingen måde mente noget sarkastisk i dit første indlæg og du på ingen måde forsøger at drage tidligere splid ind i debatten (y)

Det andet punkt vi drøftede, vedr. fænomenet Troll - i daglig tale kaldet TL - det var ikke møntet på dig og var bare et muntert indslag fra min side af.

Denne misforståelse fik vi heldigvis også sat på plads, men jeg slettede denne humoristiske gimmick ene og alene for at rydde enhver misforståelse af vejen og det selv om den var ment meget humoristisk, endda med en hel håndfuld smileys efter
linket til wikipedia.

Så alt i alt en positiv samtale :) (y)

Forøvrigt har Peter #499 svaret på spørgsmålet, et svar som vel isoleret set ikke kan drages i tvivl.

Citat: Ja hvis bilen er født med skiver, og du sætter Fords egne skivebremser på.
Alt andet er ikke lovligt på en dansk veteranbil, men om de kan se forskel er en anden sag, men det er ikke lovligt. Citat slut.

Følger muligvis op med et spørgsmål om godkendelser, men vil lige studere typegodkendelsen på Mustangen først :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 11 måneder siden #41 af 302
Besvaret af 302 på emne Re: Godkendte bremser
Det har jeg nu gjort og den omhandler kun tromlebremser.

Hvor finder jeg så godkendelser på Mustanger med skivebremser?

Da Kelsey Hayes ikke producere for FoMoCo længere, men kun kan erstattes af reproduceret skivebremsedele, primært kalibre og skiver fra flere producenter.

Hvor findes disse producenters godkendelser henne på de specifikke dele og hvem har testet disse dele, hvis de i det hele taget er testet ?

Hvis jeg har forstået amerikanernes DOT mærkning rigtigt, så findes der ikke noget mærkning af enkelte bremsekomponenter på deres biler, men alene på det samlede bremsesystemet.

Derfor kan det virke underligt at man her eller for den sags skyld i Europa, mener at enkelte bremsekomponenter skal testes eller mærkes individuelt.

Hvis det er misforstået og man mener at det også her drejer sig om det samlede bremsesystem, så giver det da ingen mening at nogle dele må bruges og andre ikke, hvis man på alle dele opfylder de originale tolerancer og virkemåde, men måske bare ændre designet på "indpakningen" en smule.


Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 1218
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #42 af 1218
Besvaret af 1218 på emne Re: Godkendte bremser
Er det ikke korrekt det er mig du hentyder til her?

Det er ikke mig der har måtte slette et indlæg, fordi man har været for hurtig på aftrækkeren :|

Men hvorfor skal du hæfte det fænomen på mig i denne tråd, du skrev selv tidligere i denne tråd til andet medlem #2325

" Kan du ikke bare slette dine sarkastiske bemærkninger, de er uklædelige og ødelæggende
Og har du ellers noget at tilføje, omhandlende det tråden handler om, så skriv om dette i stedet for" :o

Hvad har det du skriver om mig, så lige med tråden at gøre???

Så er det jeg tænker, er du fuld af dobbelt moral eller....

:D :D

Jeg ser frem til dit svar på dette???????

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 102
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #43 af 102
Besvaret af 102 på emne Re: Godkendte bremser
Nok tvivlsomt om den findes. Min er født med skiver og har messing skiltet der viser at den er importeret og solgt ny af Ford Danmark. I papirene er rubrikken beregnet til typegodkendelses nummeret tom.

Som jeg har opfattet det var (er?) der jo heller ikke noget krav om typegodkendelse. Det er bare et "hjælpemiddel" en importøren kan vælge at bruge penge på at få lavet. Uden en sådan skal bilerne bare synes/godkendes enkeltvis. :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 11 måneder siden #44 af 302
Besvaret af 302 på emne Re: Godkendte bremser
Jeg regnede heller ikke med at der fandtes andet end den vi har liggende i filarkivet og kravet om typegodkendelse ved første gangs registrering, er ej heller et krav på veteranbiler længere.

Nu er det efterhånden nogle år siden at jeg selv stod i synshallen med denne problemstilling.

Synsmanden mente at jeg skulle stille med en typegodkendelse, men fandt ud af, efter nærlæsning i hans forskrifter, at skæringsdagen lå flere år senere. Jeg kan ikke huske dato og år længere.

Derfor mener jeg så også , det må være op til synsvirksomheden alene, at vurdere bremserne på bilen ud fra, dels visuelt og faktuel afprøvning efter målinger på bremsestanden, om bremseapparatet på bilen fungere efter hensigten og forudsat man ingen konstruktive ændringer har foretaget på bremseapparatet.

At skifte mærke alene kan efter min mening stadig ikke kaldes en konstruktiv ændring.





Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • synsmanden
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #45 af synsmanden
Besvaret af synsmanden på emne Re: Godkendte bremser
og her slutter tråden så spids ørerne....

DA hverken Willwood eller baer bremser kommer fra et specifikt typegodkendt køretøj kan de ikke godkendes. længere er den ikke ....

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 1417
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #46 af 1417
Besvaret af 1417 på emne Re: Godkendte bremser
ja så fik vi da vist også mindet synsmyndigheder om hvad de kan kassere os for :o godt jeg har alm kalibre på

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 102
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #47 af 102
Besvaret af 102 på emne Re: Godkendte bremser
Jamen Hr synsmand når du nu sådan ved ting kan du så ikke lige svare på et rimeligt vigtigt spørgsmål i al denne snak. Hvornår er noget ikke mere bare en alm. reservedel der lovligt kan bruges? Nu snakker vi jo bremser her så hvad med kaliberne på billedet her, sat på en f.eks en 66"er? Ja lige de her er ikke helt tilfældigt valgte til netop det spørgsmål. ;)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 534
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #48 af 534
Besvaret af 534 på emne Re: Godkendte bremser
Nu har jeg jo før brillieret med min manglende viden :)
Men der fandtes 65-66ere med skivebremser, da alt materiale om de årgange er bortkommet , er man så vidt jeg kan se så heldig at man kan påstå at bilen var født sådan :o) hvis man køber oe. dele og kører til syn kan ingen stille spørgsmål ved det, godt nok kun skiver foran men tromler bremser fint til bagenden, ser ikke hvad man vinder ved at sætte skiver bagpå, min 67 gta har 11,75" ventilerede foran og store brede tromler bagpå FØDT SÅDAN skulle være overtaget fra 65-66 shelby ?? det eneste problem jeg har med dem selv når de bliver presset hårdere end almindelig kørsel er at det hjul der har dårligst grip gerne vil blokere under hård opbremsning, ret beset kan det vel kun løses med abl / abs bremser og det er nok heller ikke lovligt :o)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 11 måneder siden #49 af 302
Besvaret af 302 på emne Re: Godkendte bremser
Nu ved jeg jo ikke hvor Synsmand får sine oplysninger fra, men er ovennævnte skriv noget man bør tage seriøst, så bør vi da også kunne få et svar på hvilke specifikke bil SSBC kaliberen som Brian #102 har lagt ind ( opfulgt af et spørgsmål ), er typegodkendt på ?

Det samme spørgsmål gælder for de mange andre after marked komponenter, som til forveksling ligner de originale komponenter man altså ikke kan få længere.

Ligeledes mener jeg nu også, den akademiske holdning omkring et produkt som anvender teknik forbeholdt racing, ikke kan bruges på gaden, vel og mærket med et setup forbeholdt dette forhold, kan tages særligt seriøst. Kan teknikken holde til race, kan den da også holde til gadebrug. Vil endda gå så langt at sige, det er den skrappeste test man kan foretage, i dette tilfælde, et bremse setup.

Det giver ingen mening at dette forhold skulle dømme et produkt ude, mens man samtidig kan dømme noget kinaskrammel inde, som heller ikke er typegodkendt på et specifikt køretøj.

Tror jeg vil gå ned i min synshal og efterspørge dokumentation på, hvilke bremsefabrikater jeg i fremtiden kan montere på min bil, nu hvor de originale ikke længere produceres :)

Jeg kender allerede svaret, specielt når jeg samtidigt forklare at det drejer sig om komponenter som overholder de specifikationer bilen er godkendt med.

Jeg tror hele denne debat udspringer af et helt andet spørgsmål. Nemlig spørgsmålet om man må sætte større skiver og større kalibre på sin bil og i dette tilfælde af mærket Wilwood uden at man foretager en konstruktiv ændring.



Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 102
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #50 af 102
Besvaret af 102 på emne Re: Godkendte bremser
Som jeg da godt vel afsløre netop blev hevet frem da de netop teknisk er magen til f.eks de her sorte som også kommer fra SSBC. Så det ville være spændende hvad "synsmanden" ville sige til dem med deres provokerende "pimp my ride" look. :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • synsmanden
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #51 af synsmanden
Besvaret af synsmanden på emne Re: Godkendte bremser
Lige så snart man laver om på Styrtøj motor bremser bærende dele er det tit konstruktive ændringer... Dog ikke tandstang... og konstruktive ændringer kan kun skrives ind i reg attesten hvis der vises fornøden dokumentation fra enten bilfabrikant eller annerkendt prøvnings labritorium bla TUV DEKRA ECT ... og for den sagsskyld er SSBC alu kaliperen ligeså ulovlig som baer og willwood... HOLD JER TIL DE REPRODUCERET STÅL KALIPRE DER ER KOPI AF DE ORIGINALE ... og mal dem røde eller sorte



Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 534
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #52 af 534
Besvaret af 534 på emne Re: Godkendte bremser
Dog ikke tandstang :)
Der blev jeg pludselig meget intereseret, vil du uddybe hvad der kræves eller ikke kræves for at bygge tandstang på en mustang, drømmer om et lidt mere direkte styretøj :D

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 322
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #53 af 322
Besvaret af 322 på emne Re: Godkendte bremser
Færdselsstyrelsens og synshallernes pludselige interesse for farven på vores bremsekalibre skulle vel ikke tilfældigvis hænge sammen med den nyligt ikrafttrådte lovændring omkring konstruktive ændringer og dermed SKAT"s udsigter til lidt ekstra afgifts og bøde kroner i kagekassen - bare en tanke! ^o)

"hos Skat er man for øjeblikket igang med krydschecke registreringerne for veterankøretøjer. Her vil de køretøjer der på samme tid er godkendt som veteranbil, og har en godkendelse hvor der er afkrydset i boksen, konstruktive ændringer, de vil hen over sommeren blive indkaldt til syn."
Citat: Johnny B. Goode
www.klassikeren.info

www.club-corvette.dk/forums/archive/index.php?t-36539.html

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 11 måneder siden #54 af 302
Besvaret af 302 på emne Re: Godkendte bremser
Jeg har nu været nede i synshallen, den tidligere Statens Bilinspektion, nu Applaus Bilsyn hvor jeg har fået synet mine biler de sidste 25år.

Jeg forelagde dem følgende problematik:

Hvis Mustangen, årgang 1965-67 står med tromlebremser og jeg ønsker at sætte skivebremser på forenden, følger de originale specifikationer omkring skivediameter, stempel størrelser, samt antal, designet til resten af bremsesystemet - må jeg så frit vælge blandt enhver producent af bremsedele hvis jeg finder enkelte dele eller samlet kit som passer direkte på eksisterende forvogn.

Det ville de ikke have nogle problemer med, men sagde samtidig, at de nok alligevel aldrig ville opdage om bremserne var i original look eller noget helt andet.

De opfordrede mig til at tage en snak med den tekniske chef hos Applaus, som jeg efterfølgende fik en snak med omkring problematikken.

Han kunne tilføje at man på biler før 77, ikke behøvede typegodkendelser, at man godt kunne sætte kalibre på af aluminium, ingen bremsekomponenter fra den tid var eller behøvede nogen form for E-mærkning, man kunne for så vidt smide dele fra en Chevy på en Ford hvis de havde samme specifikationer og ellers var til at bolte direkte på.

Eneste krav, delene skulle være produceret afen bremsedeleproducent, forstået der hen, at man altså ikke selv måtte stå og fremstille kalibre fra en klump aluminium.

Han fik også lige i farten nævnt, i det tilfælde man stod med en del som afveg få millimeter fra original specifikationerne - så ville man lave en beregning efter nogle formler for at påvise om delen i så fald kunne forårsage f.eks for meget overbremsning af bagaksel, som i sig selv ikke er ulovligt på disse gamle biler.

Så kan man finde komponenter inden for originale specifikationer, så er det altså ligegyldigt hvilke brands man benytter, set med en synsvirksomheds øjne.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 102
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #55 af 102
Besvaret af 102 på emne Re: Godkendte bremser
Pga materialet SSBC har valgt at fremstille huset i? Rent bremseteknisk er den identisk med en orig. kaliber. Dvs at fordi en kendt bremsefabrikant har valgt at fremstille selve huset anderledes end originalt er det ulovligt? Her kan jeg så gentage mit spørgsmål om hvor lidt eller meget (og hvordan) en reservedel må afvige fra "originalt" før det i myndighedernes øjne ikke er en alm reservedel mere? Det er i mine øje altså et ret interessant spørgsmål da svaret kan overføres til en masse andre dele på en bil.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 11 måneder siden #56 af 486
Besvaret af 486 på emne Re: Godkendte bremser
(y) (y)
men spændende hvad synsmanden som skriver på indlæget siger til det ;)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • synsmanden
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #57 af synsmanden
Besvaret af synsmanden på emne Re: Godkendte bremser
john .... Det svar du fik hos Applus er ikke helt korrekt ... de skal forstå hvad konstruktive ændringer er og hvordan de godkendes.

Hvis i vil vide mere og få en forklaring på spørgsmål så ring til PREBEN EGELUND han laver køretest på hotrods og Han om nogen ved hva man kan og ikke kan ... "jo flere gange i prøver at gentage problematikken tror i måske mere og mere på det " til sidst ... Nu har jeg tilfældig selv en bil der har en del ændringer OG tro mig jeg ønsker ikke og ha en ulovlig bil på gaden... sker ulykken BRÆNDER JORDEN UNDER EN FOR GOOD ... hvis i vil ha skiver på så hold jer til det der er KOPI af det originale ikke det bling bling snot der alligevel ikke bremser bedre end det den ku fås med fra starten af ,jeg har prøvet begge dele ... det gir oftere flere problemer da bla Willwood rykker hjulene ud så lortet ikke længere kan dreje ... og alene det kan bilerne ikke godkendes med så DRENGE længere er den desværre ikke .... Hvis det stadig er svært og forstå så gå ind på trafikstyrelsens hjemmeside og slå op i vejledningen ... Den er ikke nem for alle at bladre i bare til info ...

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • 2325
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #58 af 2325
Besvaret af 2325 på emne Re: Godkendte bremser
hej synsmand hvad er det for en bil du har ;)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 11 måneder siden #59 af 302
Besvaret af 302 på emne Re: Godkendte bremser
Nu ved jeg ikke hvem synsmand er, men jeg har en formodning. Holder den stik, så arbejder du selv hos Applaus og kan selv tage en snak med din tekniske chef.

Han hedder Poul Erik Christensen og kan fanges på tlf: 2898 9504

Er med i en Erfa-gruppe, som kommer med input til Trafikstyrelsens nye regler og er en flink fyr som altid er klar til en god dialog omkring regler og muligheder.

Jeg har intet behov for at kontakte firmaet Preben Egelund da min argumentering udelukkende drejer sig om hvad der er muligt og ikke muligt, uden at foretage konstruktive ændringer.

Det svar har jeg allerede fået af Poul Erik og mener at have forstået hvad der er muligt og hvad der ikke er muligt.

Du kan f.eks. tage hvilken som helst kaliber, aluminium eller støbejern, sætte den sammen med hvilken som helst skive, fra hvilket som helst firma der producere bremsedelskomponenter og sætte delene på din bil, så længe du holder dig inden for de specifikationer bilen i sin tid er produceret med og det er direkte bolt on.

Form og farver er uden betydning.

Og ingen krav om E- mærkning.




Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Lars tid medlem
  • Gæst
  • Gæst
11 år 11 måneder siden #60 af Lars tid medlem
Besvaret af Lars tid medlem på emne Re: Godkendte bremser
He he det aldrig sjovt at blive sat på plads;-) men det er vel ikke anderledes end når man laver en Hot Rod= kører test

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum