|
Opslagstavlen
|
Bjarne #014
428 cui

Vognpark 1970 Ford Mustang, Cleveland, 426 Cui, convertible 2000 Ford Mustang, V8, convertible 4,6 L
|
|
06-12-2008
|
hurtigst i acceleration - aut./manuel gearkasse? |
|
- skal have ny gearkasse den gamle C4 kunne ikke klare det længere. Synes at det kunne være fedt med en 4 trins manuel. Synes det lyder fedt med manuel gearkasse og det er jo også sjovere at tage en kurvet landevej med en manuel gearkasse. Kan bedre drifte, men burn out er jo svært med en manuel - og hvad er hurtigst fra 0-100 km/t aut eller manuel (forudsætninger: Samme bil og samme motor) - hvad er effekttabet i en C4 sammenlignet med en manuel - hvad kan en manuel holde til i input power?
|
WARNING: Do it once and you are sold, try a V8 convertible !
(CONVERTIBLE, ikke cabriolét - SÅ FAT DET DOG! - cabriolét er fransk, bvadr. fy for ..)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bjarne #014
428 cui

Vognpark 1970 Ford Mustang, Cleveland, 426 Cui, convertible 2000 Ford Mustang, V8, convertible 4,6 L
|
|
07-12-2008
|
Re: hurtigst i acceleration - aut./manuel gearkasse? |
|
| Croma-Michael #1052 skrev: |
Når man taler om hk. må det være mest interessant, at tale om hvor mange der er på baghjulene,det er der det tæller. Jeg havde 600+ på hjulene , og et effekttab i en fuld ræsprep. c6 gearkasse og et moser 9" med detroyt lookup spær på 37 hk.Hvis man nu tænkte sig, at man lagde en 6 cyl. foran på ca 100 hk. så vil man ikke reducere effekttabet med 5/6 så det kun er 6,2 hk. tabet vil efter min overbevisning stadig være de 37 hk. En automatkasse er klart det hurtigste når det går lige ud, men det er vel i bund og grund et temperamentspørgsmål. 3/10 sekund på 402 meter er ca. 4 vognlængder,hvilket er meget, når det er først over stregen der tæller. |
- ja det virker nogle gange lidt mystisk, men det forholder sig altså sådan at når man vil overføre effekt gennem en transmission, så er der et tab. Dette tab er, hvad angår gearkasser, generelt og overordnet linært og viser sig altid at passe meget godt med at være en procentdel af det der puttes ind i den ene ende. Det er altså ikke et konstant tab på fx 37 Hk som først skal overvindes inden der kan komme noget ud af den anden ende, men en procentdel af det du putter ind.
|
(CONVERTIBLE, ikke cabriolét - SÅ FAT DET DOG! - cabriolét er fransk, bvadr. fy for ..)
|
|
|
|
|
|
|
Bjarne #014
428 cui

|
|
07-12-2008
|
|
tak for de mange fine input - men jeg var ikke ude efter fysikkens love om inerti, virkningsgrad etc men jeg ville gerne vide: HVAD SIGER PRAKSIS dvs hvad er hurtigst fra 0-100 km/t aut eller manuel (forudsætninger: Samme bil og samme motor) - hvad er effekttabet i PROCENT i en C4 sammenlignet med en manuel - samt hvad kan en manuel holde til i input power?
|
|
|
|
|
|
Bjarne #014
428 cui

|
|
07-12-2008
|
|
| Kim #322 skrev: |
I en 300 eller 600 hk bil? |
400 - 500  godt Kim - for jeg ved godt at de manuelle ikke har en chance hvis man kommer over et eller andet niveau - en anden ting der også er vigtigt er at aut.gearkassen har en styrke på dragracing banen fordi man kan gå ret højt op i stall speed med converteren, men lad os se bort fra det, fordi det kan man alligevel ikke holde ud at køre med på gaden - så hvad er hurtigst når vi taler om en 4-500 Hk bil - manuel eller aut. ???
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bjarne #014
428 cui

|
|
07-12-2008
|
|
| Tommy #162 skrev: |
Procent???... men nogle spiltsekunder, første og anden er jo gearet laverer i en manuel end i en auto. Problemmet med auto. er jo det store spring fra første til anden, det har manuel ikke, og hvis det er en close ratio så når man vel 100 km/t i ettern |
ikke noget med procent og ikke mere snak - kom nu jer der har prøvet begge dele på egne "krop"
hvad er hurtigst når vi taler om en 4-500 Hk bil - manuel eller aut. ???
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bjarne #014
428 cui

|
|
08-12-2008
|
|
måske er det ok med en 3 gears manuel, man behøver jo ikke at have en masse gear at rører rundt i når der er godt med moment.. men hvad er hurtigst manuel eller aut. ?? (ok man kan jo også springe nogle gear over hvis det skal gå stærkt) Her er lige lidt data fra min vogn.. Nuværende Gearkasse: C4 modificereret med shift kit og converter (2500 rpm stall) Bagtøj: Standart, 3,00:1 m/spær. (Undervogn: Sænket og forstærket, moderne tandstangsstyring, justérbar støddæmpere mv.) Vægt: 1.406 Kg Motor i detaljer: 400 DIN Hk v/5000 rpm, max drejningsmoment = 560 Nm. Topstykker: Originale Ford Cleveland 4V mærket DOAE årg 1970 Closed camber (61 cc).– dét år med de største ventiler og kanaler nogen sinde ! rulleknast med Comp hydr. rulleløftere 0.612/0.612 Lift 230/230 Duration @ .050 110 Lobe Centerline 2500-6000 rpm Power Band Electromotive XDI trigger tænding med takthjul, induktiv censor, elektronisk styreboks. Med bl.a justérbar tændingskurve, elektronisk omdrejningsbegrænser. Tændspoler: Electromotive XDI, 4 stk Dobbelt tændspoler. Karburator: Holley 750 cfm Indsugningsmanifold: Edelbrock 351 Torker Udstødningsmanifold: Hooker Headers Udstødning: 3” Hooker lydpotter og 3 ” rør i hver side
men hvad vil være hurtigst i min vogn - manuel eller aut. ?? alt andet uændret. (hvad gør man forøvrigt med afblanceringen af krumtappen eksisterende flexplate er jo afblanceret med krumptappen kan vel ikke bar klaske et svinghjul på hvis der skal manuel gearkasse på ???)
|
|
|
|
|
|
Brian #037
Boss 429

Vognpark 1966 Hardtop 347 CUI med EFI og manuel C-4 + Vendorkasse 1966 Hardtop Racerbil 289 CUI ca 380 hk. 4 Speed. 1970 FB. 420 Cui med EFI og Manuel AOD 1970 Cab 351 C med C-4 manuelt shift 9" spær. 1967 Hardtop 408cui 5.speed 9" skivebremser på alle 4. 1966 Sundbeam Tiger med 289 Cui / manel. 1968 Hardtop Racerbil 302 ca 380 hk 4.speed man.
|
|
08-12-2008
|
|
| Bjarne #014 skrev: |
måske er det ok med en 3 gears manuel, man behøver jo ikke at have en masse gear at rører rundt i når der er godt med moment.. men hvad er hurtigst manuel eller aut. ?? (ok man kan jo også springe nogle gear over hvis det skal gå stærkt) Her er lige lidt data fra min vogn.. Nuværende Gearkasse: C4 modificereret med shift kit og converter (2500 rpm stall) Bagtøj: Standart, 3,00:1 m/spær. (Undervogn: Sænket og forstærket, moderne tandstangsstyring, justérbar støddæmpere mv.) Vægt: 1.406 Kg Motor i detaljer: 400 DIN Hk v/5000 rpm, max drejningsmoment = 560 Nm. Topstykker: Originale Ford Cleveland 4V mærket DOAE årg 1970 Closed camber (61 cc).– dét år med de største ventiler og kanaler nogen sinde ! rulleknast med Comp hydr. rulleløftere 0.612/0.612 Lift 230/230 Duration @ .050 110 Lobe Centerline 2500-6000 rpm Power Band Electromotive XDI trigger tænding med takthjul, induktiv censor, elektronisk styreboks. Med bl.a justérbar tændingskurve, elektronisk omdrejningsbegrænser. Tændspoler: Electromotive XDI, 4 stk Dobbelt tændspoler. Karburator: Holley 750 cfm Indsugningsmanifold: Edelbrock 351 Torker Udstødningsmanifold: Hooker Headers Udstødning: 3” Hooker lydpotter og 3 ” rør i hver side
men hvad vil være hurtigst i min vogn - manuel eller aut. ?? alt andet uændret. (hvad gør man forøvrigt med afblanceringen af krumtappen eksisterende flexplate er jo afblanceret med krumptappen kan vel ikke bar klaske et svinghjul på hvis der skal manuel gearkasse på ???) |
Lad Flexpladen sidde på og køb så en 7 " Tilton 2 eller 3 pladekobling men husk lige at sætte en Hydralisk hovedcylinder på også. Så er du nede på max 2-3 % efekttab igennem koblingen måske 0% hvis du rammer justeringen rigtigt, men husk det er en ON / OFF kobling. Jeg vil tro at vægten på en sådan kobling en 1.5 -2 kg. Mvh. Brian Stoltze.
|
Rigtige mænd kører Race.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Anders #210
Boss 429

Vognpark 1966 HT, 289-2V, C4, PS, AC 1966 Conv, 289-2V, C4, PS, AC
|
|
08-12-2008
|
|
Med fare for at forurene tråden lidt så....
Vi bruger automatisk styrede manuelle gearkasser til det meste da de har mindst tab (Volvo I-Shift som på billedet) og vejer betydeligt mindre.
Til race så kan en automat være en fordel af 2 årsager. Converteren virker momentforstærkende. Typisk har du en faktor 2 på startmomentet i forhold til en manuel gearkasse, dog aftagende op til lock-up. Den anden fordel er at du ikke mister trækkraft ved gearskift. Til vores truckracer bruger vi derfor en hydraulisk automatgearkasse, da vi ikke taber tid i accelerationen under gearskift.
http://www.youtube.com/watch?v=TsFBfMsBcuQ&feature=related
Vi pumper ca 1700 hk og over 5200 Nm igennem på Wild Viking. 0-100 på 4,5 sek (bilen vejer 5 tons)
|
"Life isn't like a bowl of cherries or peaches....it's more like a jar of jalapenos.
What you do today, might burn your ass tomorrow." Garfield
|
|
|
|
|
Bjarne #014
428 cui

|
|
09-12-2008
|
|
mange fine indlæg - ret imponerende - er der evt nogle der har nogle videoklip eller lign. dokumentation om test af gearkasser dvs hvor man tester samme bil (400-500 Hk) bil med 2 forskellige gearkasser - manuel og aut - og naturligvis en chauffør som nogenlunde ved hvordan man kører Der er mange der tror og synes og mener en hel masse - men kom nu med facts kære venner, facts er det der tæller... indlægget om lastbiler er ret tæt på, men nu er det jo desværre ikke en lastbil jeg har.. under alle omstændigheder: Tak for de mange fine indlæg
|
|
|
|
|
|
|
|
Bjarne #014
428 cui

|
|
09-12-2008
|
|
| Brian #102 skrev: |
Tror måske du skal starte med at indse at dette spørgsmål ikke er noget der bare sådan lige kan gives noget entydigt 100% sikkert svar på. Selv om du så spørger 100 gange...
Nedenstående tal er er fundet på Fordmuscle forumet, fra en som plejer at virke meget seriøs:
"My car with a C4 Auto was 306 RWHP and 308 RWTQ
My car with a T5z was 335 RWHP and 337 RWTQ"
Men derfor TROR jeg nu altså stadigt at netop din bil i praksis vil være lige så hurtig eller endda hurtigere med aut. gear. Men du vil have facts...så er det da bare at prøve begge dele i bilen. Så har du et skudsikkert resultat! |
ok - ærlig - jeg har ikke gjort meget selv for at finde facts, men jeg tænkte at da der jo er så mange som interessere sig for dette spørgsmål kunne jeg være umulig være den første... tænkte også på de mange blade der er - fx holder jeg selv Hot Rod og der var der for nylig en fed test med 8 forskellige motore i den samme bil fed test masser af facts....tog også en hel uge for 7 mand
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bjarne #014
428 cui

|
|
17-12-2008
|
|
så er testen her drenge, C4 versus T5 manuel i en Mustang med 300 Hk på baghjulene på testet på track og rullefelt - Klik på: http://www.musclemustangfastfords.com/tech/mmfp_0702_performance_transmission_comparison/index.html
konklusion: C4: At the track, the car ran several 12-teens in some oppressive heat and a best of 12.09 at almost 109 mph. The five-speed manuel: put the car into the 11s in the heat, and it didn't let us down. Right off the trailer, we ran an 11.99 at 111 mph.
We have a couple more thoughts on the dyno results. The C4 made 302 hp at the wheels versus 290 for the stick. But the torque was 300 lb-ft for the stick versus 273 for the C4. Naturally, the five-speed is going to show a broader powerband on the dyno, and the increased torque output coupled with the gear ratios in the manual are what accelerate the car down the track quicker.
|
|
|
|
|
|
|
|
Bjarne #014
428 cui

|
|
18-12-2008
|
|
| Hans #832 skrev: |
|
Jeg har i øvrigt en nyrenoveret Toploader på vej hjem, hvis du har besluttet dig for så'en en? Komplet med svinghjul og bagud. |
pris? (er svinghjulet designet til at blive monteret på min flexplate?)
|
|
|
|
|
|
Bjarne #014
428 cui

|
|
18-12-2008
|
|
| Hans #832 skrev: |
|
Din flexplate erstattes af svinghjulet. HAr lagt en besked. |
nej - man kan ikke bare pille flexplate af og sætte et svinghjul på i stedet for. Flexplaten er afbalanceret sammen med krumtappen, men er ikke symetrisk afbalanceret sådan som et svinghjul er, men flexplaten udgør en kontravægt i forhold til krumtappen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bjarne #014
428 cui

|
|
22-12-2008
|
|
| Brian #102 skrev: |
Det har man da vist altid kunnet? På en eksternt afbalanceret motor har svinghjul/svingningsdæmper en fast skævvægt. Det er bare at få den rigtige version og bytte. Med mindre vi da snakker om noget vildt racer grej, der er lavet til at pines helt ud i tovene og derfor er blevet ekstra supernøjagtigt afbalanceret.
Hvis nogen har lavet finpusningen af motorens afbalancering i din tandkrans og svingningsdæmper, er det da en torsk der har lavet det! Så kan ingen af de ting jo skiftes uden at hele motoren skal skilles ad og afbalanceres på ny. |
.. det er ikke finpudset på den måde og det ville man jo aldrig gøre, det foregår jo på selve krumptappen, stempler etc og det er ikke en torsk der har lavet det...
|
|
|
|
|
|
Bjarne #014
428 cui

|
|
24-12-2008
|
|
hej John - mange tak for den fine artikel, den giver virkelig meget viden. Jeg havde reelt opgivet at se efter en AODE løsning, idet jeg ikke troede de kunne holde, men denne artikel viser jo noget helt andet. Jeg må, jvf artiklen, indse at en manuel gearkasse ikke er en god løsning, hvis man er oppe på 650 Hk på baghjulene. Så langt er jeg ikke oppe, men artiklen viser at når man kommer over et vist nivaeu, så er en aut gearkasse uden tvivl det hurtigste og mest pålidelige. Den artikel jeg havde fundet er meget mere omfattende hvad angår test og sammenligning af en aut. og manuel gearkasse og viser at den manuelle vinder når det drejer sig om 300 Hk på baghjulene. Spørgsmålet er selvsagt interessant: Ved hvilket antal Hk på baghjulene er aut.gearkassen vinder ? (Nå, men jeg tror under alle omstændigheder jeg har besluttet mig for en AODE løsning, så er jeg vist mest fremtidssikret og undgår f.eks brændte koblinger - men, men det er jo ikke den billigste løsning, jfv artiklen havde han brugt $ 5.700,- ) (C4 er stadig meget billig og pålidelig) Også interessant at se de tider han har oplyst 10,5 sek på 400 meter strippen med AODE løsningen og 11,1 med en manuel 6 trins. prøv at sammenligne disse tal med de tal jeg fandt i den tidligere artikel - ikke meget i forskel på trods af de mange flere Hk. Der kan man se hvad vægten af bilen betyder
|
|
|
|
Bjarne #014
428 cui

|
|
30-12-2008
|
|
nå - men enden på det hele blev at jeg netop har bestilt en AOD med Lock op, nogen der har erfaring med sådan en fætter ? Den blev oprindeligt anvendt fra 1980 - 1993. Den jeg har bestilt er en renoveret og forstærket udgave.. Skulle gerne kunne bruges mellem lyskrydsene OG give dejlige lave omdr. ved cruising på landevej/motorvej - regner da også med at komme til at køre 18 Km/liter he he - og 320 km/timen i tophastighed, he he hvis der altså er nogen der tør, Ups - den nye transmission har jo reelt har 2 gear mere - fedt
|
|
|
|
|
|
Bjarne #014
428 cui

|
|
31-12-2008
|
|
ja ja Hans (og tak for dit indlæg, super fed gearkasse du har der) men enden på det hele blev jo at jeg netop har bestilt en AOD med Lock op, nogen der har erfaring med sådan en fætter ? Den blev oprindeligt anvendt fra 1980 - 1993. Den jeg har bestilt er en renoveret og forstærket udgave..
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|