Renovering af topstykker pris

Mere
7 år 2 måneder siden #1 af 3018
Hej.

Er der nogle der har en ide om hvad det ca. koster at få renoveret sine 289 topstykker??

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 måneder siden #2 af 162
Besvaret af 162 på Renovering af topstykker pris
Det kommer lidt an på hvor omfattende renoveringer skal være, og hvor meget du selv handler.
Hvor dårlige er de??

41 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 måneder siden - 7 år 2 måneder siden #3 af 3018
Besvaret af 3018 på Renovering af topstykker pris
Ved faktisk ikke hvor meget de trænger, men ville gerne porte dem, (kan man få et væksted til at proffesionelt porte dem?)

Tænkte bare at opgradere/få det bedste ud af dem, når de alligevel skal af, mener bare om det kan betale sig istedet for et sæt aluminium topstykker?

Hvordan får jeg det bedste resultat ud af dem?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 måneder siden #4 af 048
Besvaret af 048 på Renovering af topstykker pris
Det kommer også lidt an på, om det er 1965 topstykker eller en senere version.

Bevar roen - støt melis

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 måneder siden #5 af 3018
Besvaret af 3018 på Renovering af topstykker pris
Det er de originale 65 topstykker

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 måneder siden #6 af 037
Besvaret af 037 på Renovering af topstykker pris
Byt du til alu = større ventiler - bedre flow - mindre vægt - flere HK - bedre styr/ ventiler - og du kan køre blyfri.
prisen for at lave dine topstykker om så de kan det samme vil overstige prisen på nye alu:biggrin:
Mvh. Brian Stoltze B.S.Auto.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 måneder siden #7 af 921
Besvaret af 921 på Renovering af topstykker pris
Jeg mener jeg gav ca. 7500kr. for at få mine 351 toppe renoveret. Det vil sige hærdede ventilsæder og nye ventiler var med i prisen. Portning var ikke på tale.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 måneder siden #8 af 3018
Besvaret af 3018 på Renovering af topstykker pris
Hvad alutopstykker vil i så anbefale?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 måneder siden #9 af 2233
Besvaret af 2233 på Renovering af topstykker pris
AFR.

Hvad alutopstykker vil i så anbefale?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 måneder siden #10 af 1333
Besvaret af 1333 på Renovering af topstykker pris
Hvad alutopstykker vil i så anbefale?
Helt sikkert AFR

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 1 måned siden #11 af 3018
Besvaret af 3018 på Renovering af topstykker pris
Hvad model af AFR topstykkerne? Og hvad vil det ellers kræve af dele for at kunne spille?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 1 måned siden - 7 år 1 måned siden #12 af 611
Besvaret af 611 på Renovering af topstykker pris
Der skal en del mere til , så det vil nok være fornuftigt at du beslutter hvilken motor du vil have, for der er en verden til forskel i at renovere de oprindelige topstykker og så investere i de nok bedste toppe på markedet - AFR. Jeg er enige i alle fordelene ved alu, jeg har selv valgt den vej, men jeg tror det vil være lidt at skyde gråsspurve med kanoner at sætte AFR på en motor uden at gå hele vejen :)
Hvis du ikke har tiden/interessen til at sætte dig ind i at sammensætte en motor, så kunne du måske kigge på Edelbrock Performer RPM kittet - det er nok det mest "plug'n'play" / "bolt on" upgrade hvor vel stort set det hele er sammensat ?

Jeg har også fået pris på at renovere et sæt 302 toppe med nye ventiler, sæder til blyfri osv, og det var også omkring 7500, måske var det lidt billigere hvis jeg husker ret. Hvis du er rimelig fiks på fingerene og har god tålmodighed, så kan du sagtens selv porte dine toppe inden de renoveres, og der er rigeligt at forbedre på et par gamle Ford toppe. Der er masser af videoer og materiale omkring det på nettet, så brug et par aftener på at sætte dig lidt ind i tingene, så får du en ide om hvordan man kan gå til værks :) Jeg har haft held med det et par gange med gode resultater. Du bør i øvrigt altid porte indsugningsmanifold til toppene, også med nye alu-toppe hvis det skal være effektivt. Og så skal du sætte dig godt ind i kompressionsforhold, for uden mindst en 9 - 10:1 så er det ikke meget værd at forbedre alt det andet, det gælder også med alutoppe.

Du kan få et værksted til at porte dem, der er nok ikke mange der udbyder den slags i DK men jeg kender da i hvertfald en der kan. Det er dog meget time-krævende, så i sådan tilfælde vil det helt sikkert bedre kunne betale sig at investere i alu-toppe! :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

7 år 1 måned siden - 7 år 1 måned siden #13 af 2267
Besvaret af 2267 på Renovering af topstykker pris
Jeg bliver lidt nysgerrig her. Jeg har selv portet mine 351C hoveder, men jeg var også så heldig at jeg i forvejen havde hærdede ventil sæder og nye ventilstyr i.
Det var dog stort set kun udstødnings området der blev arbejdet på med at gøre det ydre af ventilstyret dråbe formet, tage lidt af den korte bøjning og ellers matche udgangen til headers udstødningen (og ikke pakningen - som dog også passede). Til sidst blev udstødnings portene nærmest højglans polereret
Jeg rørte næsten ikke mine indsugnings porte (man må ikke ødelægge den kornede overflade - det går ud over flowet) - så der var kun et par store grater der blev fjernet.
I forbrændingskammeret fjernede jeg de grater der var for at sikre at der ikke sker for kommer tændingsbanken (pre detonation) og sluttede af med omgang polering.

Men Jannick du skriver at "Du bør i øvrigt altid porte indsugningsmanifold til toppene" - jeg mener ellers at have læst at det faktisk er en fordel at indsugnings manifolden er lidt mindre end indsugnings området på toppene, for at gassen skal løbe baglæns når ventilen lukker. Kan du ikke uddybe lidt mere omkring dette?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 1 måned siden - 7 år 1 måned siden #14 af 611
Besvaret af 611 på Renovering af topstykker pris
Det er sikkert rigtigt det du skriver - spændende det har jeg faktisk ikke hørt om før :) Det jeg mener er at noget af det vigtigste er at der ikke er en kant som flowet møder på vej fra indsug til top. Det skaber turbolens. At porten forandrer størrelse er mere ok, men det skal være smooth.
Min egen erfaring og hvad jeg kan læse mig til er at et indsug sjældent passer fuldstændig til toppene og så vil der være en kant enten den ene eller anden vej. Jeg måtte købe nyt indsug til mine toppe da det slet ikke passede sammen. Det nye indsug var mindre i portene end toppene så jeg kunne tage materiale af indsuget - super fin. Det er selvfølgelig værrer hvis portene i toppene er mindst og man intet gør, da det vil give omtalte kant - lidt ligesom luften skal passere gennem en dørkarm - noget vil støde på kanterne og det giver et vist kaos i flowet :p
Men det kan sagtens være jeg tager fejl og det ikke gør noget med en kant så længe indsugets port er mindst? :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

7 år 1 måned siden #15 af 2267
Besvaret af 2267 på Renovering af topstykker pris
Jeg kan desværre ikke finde der hvor jeg har læst om fordelen ved en lidt mindre indsugningmanifold end indsugningsporten på toppen, men jeg giver dig ret det kan godt give mening at smoothe kanten - jeg gjorde det dog ikke, måske mest fordi det var en ny performer intake jeg satte på.

Jeg har vedlagt den artikel som jeg brugte som inspiration, hvis andre vil kaste sig ud i det
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

7 år 1 måned siden #16 af 678
Besvaret af 678 på Renovering af topstykker pris
Portning, insug skal være rå, åbne lidt op på indsug omkring ventilen, port mach så lidt som muligt på indsug. Vi ønsker et højt flow, normalt så er indsugnings portene i toppene større end på indsug, det er ikke ønskværdig at forøge porten og sænke hastigheden på flow.Så vær forsiktig.
Så er der udstødningen, der skal være en kant, så ingen match mellem headers og udstødnings port. Vi ønsker ingen udstødnings gas der kan strømme ind i cylinderne, der skal være en kant der afviser det meste af udstødningsgassen,som vi ikke ønsker at være en fyldning af cylinderne.
MVH
Per

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 1 måned siden #17 af 611
Besvaret af 611 på Renovering af topstykker pris
Nemlig :) Jeg har også kun port matched ca 2-3 cm ind, længere og det vil vel ødelægge den flow spec der ligger i indsuget. Men det var nødvendigt at gøre noget da mine porte liniede ret dårligt op.

Der er dog nogen som arbejder med at åbne et indsug i portene så det passer til en given motor.

Enig omkring at der gerne må være kant ud til headers, dog ikke en kant på headers :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 1 måned siden - 7 år 1 måned siden #18 af 162
Besvaret af 162 på Renovering af topstykker pris

Nemlig :) Jeg har også kun port matched ca 2-3 cm ind, længere og det vil vel ødelægge den flow spec der ligger i indsuget. Men det var nødvendigt at gøre noget da mine porte liniede ret dårligt op.

Der er dog nogen som arbejder med at åbne et indsug i portene så det passer til en given motor.

Enig omkring at der gerne må være kant ud til headers, dog ikke en kant på headers :)



Hvis en portning fx. giver 100% - så giver en port matchning af toppe og indsug, (en 1" ind), ca. 80 % og en fuld portning de sidse 20%.
Så tid kontra effekt er port matchning mest effektiv.
Typisk vil en glidende overgang mellem toppe og hhv. udstødning og indsugning, være det optimale.
Den største gevinst ved opgradering af toppe er større ventiler, med tilhørende portning.
Ford opgiver, at skifte fra 289/302 toppe til 351W årgang 69/70, på en 289/302- direct swap giver 35 HK.

41 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

7 år 1 måned siden #19 af 678
Besvaret af 678 på Renovering af topstykker pris
Vil en total port match ikke være beregnet til drag racing med altid max rpm og ikke gade brug.
351w toppe har lidt større indsugs kanaler og ventiler,udstødnings ventilerne er større men kanalerne de samme som andre small block toppe+større forbrændnings kamre.lavere kompresions forhold.Men jeg har også læst i et gammelt Hot Rod magasin om de 35 HK.
Jeg tvivler ikke på det som Tommy siger,der er altid kompetente svar fra ham.

MVH
Per

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen