Renovering af topstykker pris
Er der nogle der har en ide om hvad det ca. koster at få renoveret sine 289 topstykker??
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Hvor dårlige er de??
41 år med samme 69' Mustang
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Tænkte bare at opgradere/få det bedste ud af dem, når de alligevel skal af, mener bare om det kan betale sig istedet for et sæt aluminium topstykker?
Hvordan får jeg det bedste resultat ud af dem?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Bevar roen - støt melis
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
prisen for at lave dine topstykker om så de kan det samme vil overstige prisen på nye alu:biggrin:
Mvh. Brian Stoltze B.S.Auto.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Hvad alutopstykker vil i så anbefale?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Helt sikkert AFR
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Hvis du ikke har tiden/interessen til at sætte dig ind i at sammensætte en motor, så kunne du måske kigge på Edelbrock Performer RPM kittet - det er nok det mest "plug'n'play" / "bolt on" upgrade hvor vel stort set det hele er sammensat ?
Jeg har også fået pris på at renovere et sæt 302 toppe med nye ventiler, sæder til blyfri osv, og det var også omkring 7500, måske var det lidt billigere hvis jeg husker ret. Hvis du er rimelig fiks på fingerene og har god tålmodighed, så kan du sagtens selv porte dine toppe inden de renoveres, og der er rigeligt at forbedre på et par gamle Ford toppe. Der er masser af videoer og materiale omkring det på nettet, så brug et par aftener på at sætte dig lidt ind i tingene, så får du en ide om hvordan man kan gå til værks Jeg har haft held med det et par gange med gode resultater. Du bør i øvrigt altid porte indsugningsmanifold til toppene, også med nye alu-toppe hvis det skal være effektivt. Og så skal du sætte dig godt ind i kompressionsforhold, for uden mindst en 9 - 10:1 så er det ikke meget værd at forbedre alt det andet, det gælder også med alutoppe.
Du kan få et værksted til at porte dem, der er nok ikke mange der udbyder den slags i DK men jeg kender da i hvertfald en der kan. Det er dog meget time-krævende, så i sådan tilfælde vil det helt sikkert bedre kunne betale sig at investere i alu-toppe!
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2267)
- Gæst
Det var dog stort set kun udstødnings området der blev arbejdet på med at gøre det ydre af ventilstyret dråbe formet, tage lidt af den korte bøjning og ellers matche udgangen til headers udstødningen (og ikke pakningen - som dog også passede). Til sidst blev udstødnings portene nærmest højglans polereret
Jeg rørte næsten ikke mine indsugnings porte (man må ikke ødelægge den kornede overflade - det går ud over flowet) - så der var kun et par store grater der blev fjernet.
I forbrændingskammeret fjernede jeg de grater der var for at sikre at der ikke sker for kommer tændingsbanken (pre detonation) og sluttede af med omgang polering.
Men Jannick du skriver at "Du bør i øvrigt altid porte indsugningsmanifold til toppene" - jeg mener ellers at have læst at det faktisk er en fordel at indsugnings manifolden er lidt mindre end indsugnings området på toppene, for at gassen skal løbe baglæns når ventilen lukker. Kan du ikke uddybe lidt mere omkring dette?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Min egen erfaring og hvad jeg kan læse mig til er at et indsug sjældent passer fuldstændig til toppene og så vil der være en kant enten den ene eller anden vej. Jeg måtte købe nyt indsug til mine toppe da det slet ikke passede sammen. Det nye indsug var mindre i portene end toppene så jeg kunne tage materiale af indsuget - super fin. Det er selvfølgelig værrer hvis portene i toppene er mindst og man intet gør, da det vil give omtalte kant - lidt ligesom luften skal passere gennem en dørkarm - noget vil støde på kanterne og det giver et vist kaos i flowet
Men det kan sagtens være jeg tager fejl og det ikke gør noget med en kant så længe indsugets port er mindst?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2267)
- Gæst
Jeg har vedlagt den artikel som jeg brugte som inspiration, hvis andre vil kaste sig ud i det
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (678)
- Gæst
Så er der udstødningen, der skal være en kant, så ingen match mellem headers og udstødnings port. Vi ønsker ingen udstødnings gas der kan strømme ind i cylinderne, der skal være en kant der afviser det meste af udstødningsgassen,som vi ikke ønsker at være en fyldning af cylinderne.
MVH
Per
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Der er dog nogen som arbejder med at åbne et indsug i portene så det passer til en given motor.
Enig omkring at der gerne må være kant ud til headers, dog ikke en kant på headers
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Nemlig Jeg har også kun port matched ca 2-3 cm ind, længere og det vil vel ødelægge den flow spec der ligger i indsuget. Men det var nødvendigt at gøre noget da mine porte liniede ret dårligt op.
Der er dog nogen som arbejder med at åbne et indsug i portene så det passer til en given motor.
Enig omkring at der gerne må være kant ud til headers, dog ikke en kant på headers
Hvis en portning fx. giver 100% - så giver en port matchning af toppe og indsug, (en 1" ind), ca. 80 % og en fuld portning de sidse 20%.
Så tid kontra effekt er port matchning mest effektiv.
Typisk vil en glidende overgang mellem toppe og hhv. udstødning og indsugning, være det optimale.
Den største gevinst ved opgradering af toppe er større ventiler, med tilhørende portning.
Ford opgiver, at skifte fra 289/302 toppe til 351W årgang 69/70, på en 289/302- direct swap giver 35 HK.
41 år med samme 69' Mustang
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (678)
- Gæst
351w toppe har lidt større indsugs kanaler og ventiler,udstødnings ventilerne er større men kanalerne de samme som andre small block toppe+større forbrændnings kamre.lavere kompresions forhold.Men jeg har også læst i et gammelt Hot Rod magasin om de 35 HK.
Jeg tvivler ikke på det som Tommy siger,der er altid kompetente svar fra ham.
MVH
Per
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen